perjantai 11. maaliskuuta 2011

Toinen päivä RR 2011

Aamu valkeni niin kuin ennustettiin, lumisateisena. Varustauduimme 7.45 tavaroinemme linja-autolle. Se veisi meidät tunnin ajomatkan päähän Venäjän rajalle Saunavaaran rinteelle. Aamupalalta otimme eväitä. Ensimmäinen mehutaukopaikka olisi 20 km päässä, joten siinä voisi tankata hyvällä voileivällä ja mehulla. Energiapatukoita ja banaania mukaan ja mehupullo täyteen. Juomme joka puolen tunnin kuluttua ja täytämme pullon service-pisteillä.
Autossa vallitsi innostunut ja vähän jännittynyt mieliala. Olihan suurin osa ensikertalaisia. Jotkut kokeilivat lähdössä suksiaan, kun useat olivat mukana.
Ja sitten sukellettiin metsään.
Voi mikä luisto meillä olikaan. Mitä lie voitelumestari Pekka laittanut. Pitkin päivää huomasimme, että kun muitten liuku päättyi mäen alle, niin me vielä jatkoimme liukua! Great. Pito löytyi oikealla potkulla.
Päivään mahtui kaikenlaista säätä. Lämpötila -2 paikkeilla. Satoi lunta. Välillä tuiskusi vastatuuleen niin että latu umpetui äkkiä. Onneksi olimme peesissä, niin ei mennyt umpihankihiihdoksi. Välillä oli tyyntä ja selkeää. Mutta kun luisto on hyvä, matka kevenee.
Makaseuraksi muotoutui 5-6 hengen porukka. Yleensä aika äkkiä löytyy samanvauhtiset. Yksi heistä oli Gööteborgissa asuva poika. (huom. poikia ovat kaikki alle 50 v). Hän hiihti viikko sitten Vasaloppetin ja nyt on jo täällä. Hän on kummajainen paikkakunnallaan, kun tällaisia hiihtoja harrastaa. Parina vuonna on myös etelä-Ruotsissa ollut lunta ja hiihtomahdollisuudet. Muut olivat Kautokeinosta kotoisin oleva norjalainen, yski saksalainen ja yksi etelä-suomalainen mies. Viimeisellä huoltoasemalla he sitten karkasivat.
Osa porukasta hiihti 30, osa 40 km ja menivät lopun autolla. Kaikki olimme onnellisti ja iloisina perillä Kuusamon Tropiikissa. Kylpylä on kyllä parhaat päivänsä nähnyt, mutta kyllä saunan löylyissä päällimmäiset lihasjännitykset pääsivät rentoutumaan. Illallinen, yhteinen info ja vielä iltapala ja nyt sitten olemme mökissämme. Venyttelyt ja sitten on mukava vain olla. Tyttö otti lunta pussiin ja jäähdyttelee hyytyneitä jalkoja. huominen näyttää, miten jumissa olemme!
Aamulla lähtö bussilla klo 8.00 ja edessä 60 km kuten tänäänkin.

Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Vastatuuli..lumisade..60km..kaikki lisäapu paikallaan..mutta sisukkaita ootte kun otitte kunnon startin, ettekä heti lähteneet autokyytiin!
-Matti

11. maaliskuuta 2011 klo 22.16
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Etelä-Suomessa on tulossa jo kesä.. Nauttikaahan hiihdosta ja voimien koetuksesta.

12. maaliskuuta 2011 klo 1.18

ai niin.. Mari@Jouni toivotteli..

12. maaliskuuta 2011 klo 1.19
Blogger Tommi Lahtonen kirjoitti...

Mitähän reittiä tuo teidän hiihtonne mahtaapi kulkea. Tässä oltaisiin juuri hiihtolomailemassa Taivalkoskella ja tekisi mieli kokeilla rajalta rajalle hiihdon latuakin mutta kun ei ole missään tietoa, että missä se latu täällä kulkee...

12. maaliskuuta 2011 klo 9.13
Blogger Arto ja Saara kirjoitti...

Tommi, olemme parhaillamme Hotelli Herkossa yötä. Tästä hotellin läheltä lähtee latu jatkaan. Tulimme Jokijärventielle ja siitä linja auto toi hotellille. Herkosta kysymällä löydät ladun pään. Huomenna savakoimme Pikku-Syötteelle, Jos Jumala suo.

12. maaliskuuta 2011 klo 9.33
Blogger Tommi Lahtonen kirjoitti...

Kiitoksia! Tällä tiedolla pääsemme jo liikkeelle. Emme taida ihan ehtiä aamusta hiihtää teitä vastaan mutta hyviä kelejä ja luistavia suksia tuleville hiihtopäivillenne :)